LA MARXA NÒRDICA

La marxa nòrdica és una activitat física saludable, apta per a tothom, que consisteix en incorporar uns bastons específics a la manera natural de caminar.

En ser una activitat física amb poc impacte a les articulacions (poc agressiva) i amb un nivell d’esforç determinable pel mateix practicant, ha esdevingut en els últims anys una modalitat esportiva que cada dia guanya nous adeptes, ja que ho pot practicar des d’una persona amb baix nivell físic que vol realitzar exercici suau, fins a un esportista d’alt rendiment que practica la marxa nòrdica com a entrenament.

La marxa nòrdica va néixer als anys 30 als països nòrdics, quan els esquiadors de fons van incorporar en els seus entrenaments d’estiu uns bastons per simular la tècnica de l’esquí de fons, i que els ajudava a arribar a la temporada d’hivern en plena forma. 

Per ensenyar la tècnica, nosaltres utilitzem les teories d’entrenament més actuals, on cos i bastó es fusionen per donar el rendiment més gran possible a les nostres activitats de marxa nòrdica. La tècnica no és un més a més, cal saber-la utilitzar correctament per poder obtenir resultats molt satisfactoris pel nostre cos; i tots els beneficis que comporta la pràctica correcta de la marxa nòrdica.

FONAMENTS BÀSICS 

 

1. Realitzar una tècnica correcta al caminar

2. Una postura correcta, controlant l’alineació del cos

3. Ús adequat de la tècnica específica dels bastons

Hi ha un gran avantatge en realitzar correctament la tècnica de la marxa nòrdica. La correcta utilització dels bastons implica l’activament de la part superior del nostre cos en l’acte de caminar, posicionant-lo cap endavant. L’esforç físic es distribueix de forma versàtil, equilibrat i simètric, sobre diversos grups musculars de tot el cos, com l’espatlla, l’esquena, els pectorals, l’abdomen i els braços. A més, gràcies a la utilització dels bastons, incrementem la progressió de cada pas, augmentant el treball muscular de les cames, alhora que s’impliquen la gran majoria de músculs de la resta del cos (fins a 90% d’activació muscular).

Com em explicat, l’origen de la marxa nòrdica en substitució a l’esquí de fons en l’època amb absència de neu, fa que hi hagi certs paral•lelismes entre aquetes dues modalitats esportives gairebé bessones, com són:

  • La inclinació del bastó durant la fase de suport
  • Control dels bastons mitjançant la dragonera i la corretja
  • Ús actiu i dinàmic dels bastons

A més, alhora de practicar qualsevol sortida de marxa nòrdica, haurem de portar un calçat esportiu còmode i adequat al tipus del terreny en el que estarem i una roba adequada segons les condicions meteorològiques del moment.

QUINS BENEFICIS TÉ PER LA SALUT LA MARXA NÒRDICA? 

  1. Activa i tonifica la musculatura fins a un 90%*.
  2. Disminueix la pressió sobre les articulacions protegint genolls i malucs.
  3. Augmenta el consum de calories fins a un 40%*.
  4. Reforça el sistema immunitari.
  5. Augmenta la capacitat pulmonar: fins a un 60%* més d’oxigenació.
  6. Disminueix el risc davant de patir malalties cardiovascular (embòlies cerebrals, hipertensió arterial, etc.).
  7. Millora el drenatge limfàtic, com per exemple en càncer de mama.
  8. Millora la coordinació corporal i facilita la reeducació postural.
  9. Millora la funció i la mobilitat de les articulacions.
  10. Allibera tensions de coll i espatlles.
  11. Genera sensació del benestar millorant la qualitat de vida: ajuda a la reducció d’estrès, ansietat i depressió.

    *En comparació amb el caminar tradicional.