La marxa nòrdica

La marxa nòrdica és una activitat física saludable, apta per a tothom, que consisteix en incorporar un bastons específics a la manera natural de caminar.

Al ser una activitat física poc agressiva i amb un nivell d’esforç determinable pel propi practicant, ha esdevingut en els últims anys com una modalitat esportiva que cada dia guanya nous adeptes, ja que ho pot practicar des d’una persona amb baix nivell físic que vol realitzar exercici suau, fins a un esportista d’alt rendiment que practica la marxa nòrdica com a entrenament.

La marxa nòrdica va néixer als anys 30 als països nòrdics, quan els esquiadors de fons van incorporar en els seus entrenaments d’estiu uns bastons per simular la tècnica de l’esquí de fons, i que els ajudava a arribar a la temporada d’hivern en plena forma.

Des de la INWA (International Nordic Walking Association), a la qual pertany la nostra Associació, es promou l'ensenyament de la marxa nòrdica mitjançant l'anomenada tècnica diagonal, seguint un procediment d'instrucció recollit en la "Metodologia de les 10 passes".

Abans però, haurem de tenir molt clars als tres fonaments bàsics de la marxa nòrdica, que són:

  • Tècnica correcta del caminar.
  • Una postura correcta, controlant l’alineació del cos
  • Ús adequat de la tècnica específica dels bastons

Hi ha una gran avantatge de realitzar correctament la tècnica de la marxa nòrdica. La correcta utilització dels bastons implica l’activament de la part superior del nostre cos en l'acte de caminar, posicionant-lo cap endavant. L'esforç físic es distribueix de forma versàtil, equilibrat i apropiat, sobre diversos grups musculars de tot el cos, com la espatlla, la esquena, els pectorals, l’abdomen i els braços. A més gràcies a la utilització dels bastons incrementem la progressió de la gambada, augmentant el treball muscular de les cames, alhora que s’impliquen la gran majoria de músculs de la resta del cos.

Com em explicat, l’origen de la marxa nòrdica en substitució a l’esquí de fons en l'època amb absència de neu, fa que hi hagi certs paral•lelismes entre aquetes dues modalitats esportives gairebé bessones, com són:

  • La inclinació del bastó durant la fase de suport
  • Control dels bastons mitjançant la dragonera i la corretja
  • Ús actiu i dinàmic dels bastons

També hem de prestar molta atenció amb el material. L’element més important són els bastons. Des de l’associació contem amb diversos experts en la matèria, que us poden ajudar a determinar quins són els bastons que més s’adeqüen a les vostres necessitats.

Aquests bastons han de reunir unes característiques especials, que els diferencien completament dels bastons de trekking que utilitza la gran majoria de la gent per fer excursions. Aquestes característiques són:

  • Part superior: mànec ergonòmic i una dragonera especial
  • Part central: una canya resistent, lleugera i rígida o lleugerament flexible
  • Part inferior: una puntera rígida i un tac de goma per l'asfalt

A més, alhora de practicar qualsevols sortida de marxa nòrdica, haurem de portar un calçat esportiu còmode i adequat al tipus del terreny en el que estarem i una roba adequada segons les condicions meteorològiques del moment.

Per últim, remarcarem que la marxa nòrdica és un esport idoni per a la recuperació de certes lesions i malalties, i gràcies a la practica d’aquest amb més gent, ha esdevingut un tractament idoni per a persones amb problemes d’estrès i fins i tot ansietat

Calendari d'activitats

dl. dt. dc. dj. dv. ds. dg.
 
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30